Klasszikus indiai filmek fesztiválja 2015 Puskin

Klasszikus indiai filmek fesztiválja 2015

2015-06-25 - 2015-07-01
P

Június 25 és július 1. között a Puskin moziba költöznek az indiai filmgyártás nagy klasszikusai. Számosat közülük nem csak indiai, de nemzetközi fesztiválokon is bemutattak.

A rendezvényt az álomgyár egyik grandiózus remekművével, A nagy muszlim uralkodó (Mughal-E-Azam) című filmmel nyitjuk meg, melyet korának legnagyobb szabású hollywoodi történelmi eposzaival együtt tartanak számon. Műsorra kerülnek Tagore műveiből készült filmek, az indiai dallamokkal és táncokkal fűszerezett kultikus Egy tiszta szív (Pakeezah), valamint Bimal Roynak, Bollywood egyik legmeghatározóbb rendezőjének utolsó filmje, A rabnő (Bandini) is. A fesztivál két záró darabja a közelmúlt sikeres alkotásai: az indiai szerelmi románcok világszerte népszerű klasszikusa, a Valami történik velünk (Kuch Kuch Hota Hai), valamint egy friss alkotás, a Királynő (Queen), amely a modern indiai hősnőt állítja története középpontjába.



Helyszín: Puskin mozi, 1053 Budapest Kossuth Lajos utca 18.
A filmek 18.00 órakor kezdődnek, jegyek 1100 ft-os áron válthatók.

június 25. - A nagy muszlim uralkodó (Mughal-E-Azam, 1960)
június 26. - A kabuli ember (Kabuliwala, 1961)
június 27. - A rabnő (Bandini, 1963)
június 28. - Egy tiszta szív (Pakeezah, 1972)
június 29. - Négy fejezet (Char Adhyay, 1997)
június 30. - Valami történik velünk (Kuch Kuch Hota Hai, 1997)
július 1. - Királynő (Queen, 2014)

Részletes filmleírások:

2015. június 25.: A nagy muszlim uralkodó (Mughal-E-Azam)
Színes indiai történelmi románc/Indian historical romance, 1960, 184 min
nyelv/language: urdú, felirat/subtitle: magyar/Hungarian
rendező/directed by: K. Asif
forgatókönyvíró/screenplay: K. Asif, Aman
zeneszerző/music: Naushad
operatőr/cinematography: R. D. Mathur
vágó/edited by: Dharamvir
Szereplők/Cast: Prithviraj Kapoor, Madhubala, Durga Khote, Dilip Kumar
Fiúörökös nélkül boldogtalan Nagy Akbar, a mogul császár, zarándokútra kel hát, hogy viselős felesége végre fiút szüljön neki, és könyörgése meghallgatásra is talál. Fia, Szalím herceg elkényeztetett udvari ficsúrrá cseperedik és apja minden tiltakozása ellenére beleszeret Anárkalíba, az udvar egyik táncosnőjébe. A császár éktelen haragra gerjed, és szörnyű büntetéssel sújtja az engedetlen szerelmeseket.
A nagy muszlim uralkodó korának legdrágább produkciója volt, amely közel tíz éven át készült többszörösen túllépve a költségvetést, és a korszak legnagyobb szabású hollywoodi történelmi eposzaihoz volt mérhető. Az ötvenes évek elején fekete-fehérben indult forgatás még csak a felénél tartott, amikor az évtized közepére mindennapossá vált a színes film, emiatt néhány táncjelenetet már Technicolor eljárással rögzítettek, és végül a filmet részben színesben mutatták be. A nagy muszlim uralkodó óriási sikert aratott, a bemutató idején százezrek álltak végig napokat, hogy jegyet vegyenek. A legnagyobb mumbai moziban három évig vetítették teltházzal, és tizenöt éven át ez a film volt a legnagyobb bevételt elérő indiai produkció.  
2004-ben digitálisan kiszínezték a filmet és felújítva újra műsorra tűzték a mozik, a rendezvényen ez a felújított verzió lesz látható. 

2015. június 26.: A kabuli ember (Kabuliwala)
Fekete-fehér indiai társadalmi dráma/Indian social drama, 1961, 137 min
nyelv/language: hindí, felirat/subtitle: magyar/Hungarian
rendező/directed by: Hemen Gupta
forgatókönyvíró/screenplay: Vishram Bedekar
zeneszerző/music: Salil Choudhury
operatőr/cinematography: Kamal Bose
vágó/edited by: Madhu Prabhavalkar
Szereplők/Cast: Balraj Sahni, Usha Kiran, Sajjan, Sonu, Baby Farida
A kabuli ember a Nobel-díjas író, Rabindranath Tagore torokszorító novellájának filmadaptációja. A történet a kabuli Abdur Rehmán Khánról, egy afgán kereskedőről szól, aki Kalkuttába költözik, hogy szárított gyümölcsök árusításával biztosítani tudja megélhetését. Összebarátkozik Minivel, egy bengáli kislánnyal, aki saját otthon hagyott leányára emlékezteti őt. A kereskedő idővel gyilkosság elkövetéséért börtönbe kerül, ahonnan tíz szigorú év után szabadul. Ám a tíz év nem múlhat el nyomtalanul, és a kislány, akihez Abdur visszatér, már nem ugyanaz…
A kabuli ember érzelmekkel és humorral finoman átszőtt dráma a feltétel nélküli szeretetről, amelyet a főszereplők odaadó és elfogulatlan játéka tesz még vonzóbbá. A film a számos Tagore-feldolgozás egyik legjobban sikerült darabja, szép kísérlet Tagore kultúrákon és országokon átívelő nemzetköziségének, időtlen humanizmusának bemutatására.
2015 áprilisában Ashraf Ghani, Afganisztán elnöke a következő szavakkal méltatta a novellát: „A kabuli ember többet tett azért, hogy országunkat híressé tegye, mintha egy milliárd dollárt költöttünk volna reklámokra.” 2011-ben Írországban A kabuli embert vetítették egy Tagore születésének 150. évfordulója alkalmából rendezett szimpoziumon. A film betétdalai közül az Aye mere pyare watan India azon hazafias dalainak egyike, melyet minden fontosabb nemzeti ünnepen énekelnek-hallgatnak.

2015. június 27.: A rabnő (Bandini)
Fekete-fehér indiai szerelmi dráma/Indian drama, 1963, 136 min
nyelv/language: hindí, felirat/subtitle: magyar/Hungarian
rendező/directed by: Bimal Roy
forgatókönyvíró/screenplay: Jarasandha, Nabendu Ghosh
zeneszerző/music: Sachin Dev Burman
operatőr/cinematography: Kamal Bose
vágó/edited by: Madhu Prabhavalkar
Szereplők/Cast: Ashok Kumar, Nutan, Dharmendra
Az 1930-as évek Bengáljában játszódó történetben egy női börtön lakóinak sorsát követhetjük nyomon, akik közül kiemelkedik az önfeláldozó, mindenkihez kedves Kaljání. Amikor a börtön fiatal orvosa megkéri a kezét és ő visszautasítja, a börtön igazgatója magyarázatot kér tőle tettére. Kaljání ekkor meséli el naplójában hogyan szeretett bele egy fogva tartott szabadságharcosba, hogyan hurcolta meg őt és apját a társadalom, és végül hogyan jutott el odáig, hogy elkövesse a legszörnyűbb bűnt. 
A rabnő Bimal Roynak, a klasszikus Bollywood egyik legmeghatározóbb rendezőjének az utolsó filmje és sokak szerint életművének megkoronázása. Bimal Royt a realizmus mestereként ismerik, akinek filmjeiben a szociális érzékenység keveredik a realista megjelenítéssel és az irodalmi érzékkel, mely oly jellemző sajátossága a bengáli származású rendezőknek. Kevesen hagytak olyan meghatározó örökséget az indiai filmvilágban, mint Roy, aki nemcsak Indiában, de a nemzetközi fesztiválokon is nagy sikert aratott; többek között elnyerte a Cannes-i Filmfesztivál Nemzetközi Díját is. Filmjeit még ma is nagy sikerrel vetítik nemzetközi filmfesztiválokon Indiában, Európában és Amerikában is.
A rabnőt Indiában hat Filmfare-díjjal jutalmazták, köztük a legjobb film, a legjobb rendezés és a legjobb női alakítás díjával. Az operatőr, Kamal Bose szintén díjat nyert finom tónusú, szépen komponált jeleneteivel. A film zenéjét Sachin Dev Burman, Bollywood egyik leghíresebb, sokoldalú tehetséggel megáldott zeneszerzője írta. A tradicionális és népi elemeket is feldolgozó dalok fontos elemei a filmnek, melyek új jelentést adnak az általuk kísért jeleneteknek.

2015. június 28.: Egy tiszta szív (Pakeezah)
Színes indiai dráma/Indian drama, 1972, 146 min
nyelv/language: urdú, felirat/subtitle: magyar/Hungarian
rendező/directed by: Kamal Amrohi
forgatókönyvíró/screenplay: Kamal Amrohi
zeneszerző/music: Ghulam Mohammed, Naushad Ali
operatőr/cinematography: Josef Wirsching
vágó/edited by: D. N. Pai 
Szereplők/Cast: Ashok Kumar, Meena Kumari, Raaj Kumar
Egykor a gazdag és nemes urakat kurtizánok szórakoztatták, és ezek a művelt és szépséges leányok a zene és a tánc mellett az irodalom mesterei is voltak. Kifogástalan neveltetésük ellenére a társadalmi szakadékokat ők sem léphették át – a tragikus sorsú Nargiszt sem fogadja el szerelmese családja. A számkivetett nő egy temetőben húzza meg magát, és halála előtt gyermeknek ad életet. Amikor az újszülött kislányt egy bordély fogadja be, úgy tűnik, ő sem menekülhet anyja végzete elől.
Az Egy tiszta szív a bollywoodi filmtörténet egyik örök darabja, mely klasszikus hangzású dalai és a tradicionális kathak táncok miatt nyújt ma is különleges élményt. A perfekcionizmusáról ismert rendező, Kamal Amrohi egyedül tervezett szinte mindent a díszletektől kezdve a kameramozgásokon át a kosztümökig, sőt még a statiszták ékszereit is maga válogatta. A rendező a főszerepet feleségére, az ünnepelt bollywoodi filmcsillagra, Meena Kumarira osztotta, akivel azonban kapcsolatuk megromlott, és válásuk miatt a film forgatása abbamaradt. 14 évvel később Kumari halálos betegen fejezte be a filmet és a premier után néhány héttel elhunyt. A kasszasiker részben annak volt köszönhető, hogy mindenki látni akarta az ünnepelt színésznő utolsó filmjét, azonban azóta az Egy tiszta szív kultikus darabbá vált.

2015. június 29.: Négy fejezet (Char Adhyay)
Színes indiai dráma/Indian drama, 1997, 106 min
nyelv/language: hindí, felirat/subtitle: magyar/Hungarian
rendező/directed by: Kumar Shahani
forgatókönyvíró/screenplay: Kumar Shahani
zeneszerző/music: Vanraj Bhatia  
operatőr/cinematography: K.K. Mahajan
vágó/edited by: Sujata Narula
Szereplők/Cast: Sumanto Chattopadhyay, Nandini Ghosal, Kaushik Gopal
A történetben egy csapat fiatal forradalmár, élükön Indranáth-tal, a függetlenségért küzd. Ela, a csoport emancipált múzsája aggódik Atin iránt érzett szerelme miatt, aki azért keveredik a mozgalomba, mert mélyen szereti a lányt. Atin részvétele kritikussá válik, amikor elkezdi megkérdőjelezni Indranáth módszereit, amely kizárja a szerelmet egy nő kolléga iránt.
A Négy fejezet Rabindranath Tagore utolsó, tizenharmadik regényéből készült filmadaptáció, melyet a költő 72 éves korában írt. A Négy fejezet szívbemarkoló kommentár a nacionalizmus káros hatásairól. A regény, amely a brit uralom elleni fegyveres lázadás gyengeségeit festette le, rámutatott arra, hogy Tagore a forradalmi mozgalom emberséges oldalát hangsúlyozta, bár a drámaíró sosem habozott tiltakozni a brit gyarmatosítás ellen. Ki az igazi hazafi? Hogyan érhető el a szabadság? Jelszavakkal, aszketikus militarizmussal, megalkuvó alkalmazkodással vagy könyörtelen külső fegyelmezéssel?
Kumar Shahani egyike a legellentmondásosabb indiai rendezőknek – sokszor homályos munkáit egyaránt csodálták és bírálták, de lehetetlen figyelmen kívül hagyni őket. A film, ahogyan a többi Tagore-feldolgozás is, azokat a problémákat járja körül, melyek az írót élete végéig foglalkoztatták: többek között a nacionalizmussal való bonyolult viszonya, a női sorsok, s általában a modern politika. Műveivel kísérletet tesz arra, hogy a brit gyarmatosításnak India és a Nyugat kapcsolatának, a hagyomány és a modernség ellentétének bemutatásával álljon ellen.

2015. június 30.: Valami történik velünk (Kuch Kuch Hota Hai)
Színes indiai vígjáték/Indian comedy, 1998, 177 min
nyelv/language: hindí, felirat/subtitle: magyar/Hungarian
rendező/directed by: Karan Johar
forgatókönyvíró/screenplay: Karan Johar
zeneszerző/music: Jatin Pandit, Lalit Pandit  
operatőr/cinematography: Santosh Thundiiayil
vágó/edited by: Sanjay Sankla
Szereplők/Cast: Shah Rukh Khan, Kajol, Rani Mukerji, Farida Jalal, Anupam Kher
A lókötő Ráhul és a fiús, sportos Andzsali együtt járnak egyetemre és a legjobb barátok, ám barátságuk megszakad, amikor Ráhul beleszeret a szexi Tínába és elveszi feleségül. Évekkel később Ráhul egyedül neveli kislányát, mivel felesége a szülés után meghalt, de előtte még nyolc levelet hagyott kislányuk számára, aki minden évben egy levelet kap a születésnapjára. Az utolsó levélben az anya elmeséli hármójuk történetét, és megkéri kislányát, keresse meg Andzsalit és házasítsa meg újra magányos apját.
A Valami történik velünk az indiai szerelmi románcok egyik legnagyobb klasszikusa. Karan Johar huszonhat évesen rendezte, és debütáló filmje azonnal a pazar kiállítású, dallamos zenékkel megtűzdelt indiai családi filmek egyik legkeresettebb rendezőjévé tette. A számos sztárt szerepeltető film az egyik legnépszerűbb bollywoodi szerelmi történet nemcsak Indiában, de szerte a világon, és az első indiai mű volt, mely felkerült az angol filmes toplistákra. A film dalai egytől egyig slágerré váltak és a címadó dalt megválasztották az évtized legnépszerűbb betétdalának. A Valami történik velünk számos díjat kapott, és különlegessége, hogy a legjobb film, a legjobb rendezés és a legjobb forgatókönyv elismerése mellett mind a négy főszereplő Filmfare-díjat kapott alakításáért.

2015. július 1.: Királynő (Queen)
Színes indiai vígjáték/Indian comedy, 2014, 146 min
nyelv/language: hindí/Hindi, felirat/subtitle: magyar/Hungarian
rendező/directed by: Vikas Bahl
forgatókönyvíró/screenplay: Vikas Bahl, Chaitally Parmar, Parveez Sheikh
zeneszerző/music: Amit Trivedi
operatőr/cinematography: Siddhart Diwan, Bobby Singh
vágó/edited by: Anurag Kashyap, Abhijit Kokate
Szereplők/Cast: Kangana Ranaut, Rajkummar Rao, Lisa Haydon
Rání egyszerű indiai lány, aki türelmetlenül várja élete legboldogabb napját, az esküvőjét. A vőlegénye azonban faképnél hagyja az esküvő előtt, így Rání több nap sírás után úgy dönt, egyedül megy el a nászútra Párizsba. Az utazás során kénytelen egyedül boldogulni, különös kalandokba keveredik és barátokra is szert tesz.
A Királynő az indiai film azon legfrissebb trendjének egyik darabja, mely modern női hősöket állít a történetek középpontjába, és az ő szempontjukból világít rá az indiai társadalom sajátos berendezkedésére és visszásságaira. A filmet számos díjjal, köztük a legjobb filmnek, a legjobb rendezésnek és a legjobb női főszereplőnek járó Filmfare-díjjal jutalmazták.