14. Mozinet Filmnapok
-

Megosztom

14. Mozinet Filmnapok

Till Attila filmjével indul, a legnagyobb cannes-i és berlini sikerekkel folytatódik a 14. Mozinet Filmnapok.

Októbertől egészen jövő márciusig tart a Mozinet Filmnapok aktuális évada. A programban a filmek szerelmesei a legjobban várt fesztiválkedvenc alkotásokat láthatják országszerte (Budapesten a Puskin moziban), jóval a hivatalos mozibemutatók előtt.

A Mozinet Filmnapok programja októberben Till Attila részben saját élményekből táplálkozó új filmjével indul. Az És mi van Tomival? éppúgy könnyed, lendületes és zavarba ejtően vicces, mint Tilla nagy sikerű előző rendezése, a Tiszta szívvel. Az új alkotás ugyanakkor a mai Magyarország látlelete, kordokumentum és vitaalap. Hiánypótló mozi, amely két alkoholbeteg szemén keresztül enged betekintést a függők életébe, akik a legnehezebb percekben fontos támaszt tudnak nyújtani egymásnak. A filmben Sanyi (Thuróczy Szabolcs) és Pali (Polgár Tamás) együtt keresik városszerte a haverjukat, Tomit, aki már több anonim alkoholista gyűlést kihagyott. Miközben sorra járják a lehetséges előfordulási helyeket, saját életük kihívásaival is meg kell küzdeniük.

Novemberben Mati Diop formabontó és elgondolkodtató dokumentumfilmje, a Dahomey – Kik vagyunk? (Dahomey) szerepel a programban. A mű 2024-ben elnyerte a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál legfontosabb díját, az Arany Medvét. A francia rendezőnő a Nyugat-afrikai Dahomey királyságba kalauzol, ahol komoly vitákat váltott ki, hogy az ország korábbi megszállói Párizsba vitték a királyi kincseket, amelyeknek töredéke kerülhetett vissza egy kiállításra. A rendezőnő sajátos narrációs formát alkalmazva szembesíti a nézőket olyan kérdésekkel, amelyek sokkal univerzálisabbak annál, mint az elsőre tűnik.

“Még cselédnek sem vagy jó!” – mondja Delia férje, miközben egyik kezével elveszi a fizetését, a másikkal pedig lekever neki egy pofont. Nem tűnik szórakoztatónak? A decemberben látható Miénk lesz a holnap (C'è ancora domani / There’s Still Tomorrow) mégis a klasszikus olasz mozikat idéző módon erőteljes, érzelmes és humoros film. Delia dolgozik otthon és munkahelyén, rendben tartja a családi fészket, foglalkozik a gyerekekkel és az idősekkel, elviseli a férje dühkitöréseit. A fáradhatatlan nő kézhez kap egy levelet, ami meglepően merész tettre készteti. Paola Cortellesi filmje az egyik legnagyobb mozisiker lett Olaszországban, megelőzve a Barbie-t és az Oppenheimert is.

A januári film, a Minden, ami fénynek tűnik (All We Imagine as Light) lírai gyengédséggel mesél női sorsokról az örök nyüzsgő és színes Indiában. Prabha évek óta nem beszélt a Németországban dolgozó férjével. Lakótársa a nála fiatalabb Anu, akinek a kapcsolatát hitbéli különbségek nehezítik. A mindennapi élet forgatagát hátrahagyva, harmadik nőtársukkal, az özvegy Parvaty-val elutaznak egy szigetre, hogy szembenézzenek legnagyobb félelmeikkel. Payal Kapadia rendezőnő csodálatos alkotása harminc éve az első indiai film, amely Cannes versenyprogramjában debütált, és ráadásul elnyerte a Zsűri Nagydíját.

A Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválra rendszeresen visszatérő Jacques Audiard eddigi legmeglepőbb filmje, a februárban látható Emilia Pérez egyszerre könyörtelen gengszterfilm, őrült komédia és extravagáns musical. A nagy cégnél tengődő, túlképzett mexikói ügyvéd, Rita meglepő ajánlatot kap az egyik helyi kartell rettegett vezetőjétől, Manitas-tól: azt kéri tőle, segítsen lezárni kétes ügyeit, hogy visszavonulva végre azzá a nővé válhasson, aki mindig is lenni szeretett volna. A többek között Zoe Saldana és Selena Gomez főszereplésével készült film újra elhozta Audiard számára a Zsűri Díját.

A Mozinet Filmnapok márciusi filmje, a Boldogok a sajtkészítők (Vingt dieux / Holy Cow) hamisítatlan francia humorral és környezetben meséli el egy fiatal felnőtté válásának történetét. Totone kettesben marad kishúgával, vállán az örökölt sajtkészítő műhellyel. A családfővé vált Dél-franciaországi fiú barátaival úgy dönt, 30.000 euró pénzjutalom reményében elkészítik a helyi sajtversenyre a régió jellegzetes sajtját, a Comté-t. Louise Courvoisier rendezőnő első nagyjátékfilmjével Cannesban elnyerte a Un Certain Regard szekció ifjúsági díját.